Vecka 14(13+0)

Nu har jag inte skrivit på en hel vecka. Det kan kanske vara en indikation på hur himla fult upp här har varit. Har tänkt säkert flera gånger om dagen att jag ska försöka skriva ett inlägg, men tiden har inte riktigt funnits. Många prov i skolan som jag har idiotpluggat till, massa saker utanför plus att vi kommer närmare flytt  för varje dag som går och därmed måste jag lägga tid på att flyttpacka också. Men nu är vi alltså inne i vecka 14.
 
Det käns helt overkligt. Efter att både jag själv tycker det och jag fått flera kommentarer om att det nog börjar synas lite nu så började jag bli nervös. Tänk om det bara är massa fett och inte alls bebismagen. Så imorse ställde jag mig på vågen och har gått upp nästan 1,5 kg under dessa 14 veckor. Det känns som en ganska ok viktökning med tanke på att jag säkert har en hel storlek större bröst och även fått lite put på magen. Men skönt att det inte var mer. Eftersom jag inte var pinnsmal innan så försöker jag verkligen tänka på vad jag äter så att det ska vara nyttigt både för mig och Trollet samtidigt som jag ska bli mätt och vi ska få i oss tillräcklig näring. Ingen av oss mår ju bra om jag går upp alldeles för mycket i vikt, och jag försöker tänka på mitt sockerintag så att inte vi ska få högt blodsocker.
 
Det där med att man äter för två stämer inte mängdmässigt, men när det gäller onyttigheter får jag försöka tänka att jag är nyttig för två. Det jag stoppar i mig påverkar ju oss båda och därför måste jag ju försöka tänka till två ggr innan jag ger efter för sötsuget.
 
På tal om sug. Jag väntar fortfarande på att man ska få gravidsuget, men jag börjar tro att antingen kommer det längre in i graviditeten eller så får inte jag något sånt. Däremot har jag blivit så täppt i näsan. Har gått och väntat på att förkylningen skulle bryta ut, men den verkar inte komma så då tänker jag att det säkert är ännu ett trevligt gravidsymptom. Gav iaf efter och köpte mig en nässpray häromdagen så jag ska kunna sova ordentligt på natten.
 
Jag har dessutom nu i några dagar känt lite dragning eller ömmande i nedre delen av magen, ungefär där urinblåsan sitter. Funderade lite på UVI, men eftersom jag inte känner något när jag kissar så är det säkert inte så. Har dessutom lite känningar på höger sida i magen och tänker att det är Trollet som bygger ut sin lägenhet. Dessutom har jag de senaste dagarna inte kunnat ligga på högersidan när jag ska sova för då blir benet alldeles konstigt. Inte så att det domnar, men det blir obehagligt. Min favoritsovsida och allt.
 
På ett sätt tänker jag att alla avigsidorna man upplever är bara för att man ska vänja sig. Man ska vänja sig vid att vara trött, ligga obekvämt mm innan barnet kommer. Dessutom ska det vara jobbigare och jobbigare att vara gravid så att man verkligen längtar till förlossningen sen.
 
Själv känner jag att förlossningen är lite för nära i tiden, bara ca 6 månader kvar. Är lite livrädd och får halv panik bara jag tänker på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0