Vecka 21 (20+1)

Nu har vi gått in i vecka 21. Helt magiskt roligt, speciellt med den trevliga julklappen jag fått att få känna när Trollet rör på sig. Andra saker som uppstått är halsbränna då och då och svullnad lite överallt. Eller ja, nu har det varit ganksa lugnt, men på juldagen var fötterna så svullna att jag var tvungen att ta av mig strumpbyxorna för att det stramade så och fötterna såg ut som fotbollar ungefär. Visserligen tror jag att det kan hänga ihop med att jag under julen dels åt alldeles för mycket och alldeles för konstigt och dessutom bröt min inte-gris-diet. Jul utan julskinka är ju ingen höjdare när man som jag anser att julskinkan är det viktigaste på julbordet.
 
Detta överätande av konstig mat medförde även en av mitt livs mest ångestfyllda stunder. På natten till annandag jul vaknade jag och hade ont i magen. Jag gick upp för att gå på toa, men hamnade istället på badrummsgolvet. Där låg jag och vred mig i närmare en timme med smärtor som kom var som hugg i magen samtidigt som svetten bara rann om mig. Någonstans i slutet började jag fundera på om jag skulle försöka väcka någon som fick ringa ambulans, för jag började bli rädd att det var något med Trollet. Rätt som det var kände jag att jag bara var tvungen att försöka sätta mig på toaletten och då bara forsade det diarre ur mig, och efter en liten stund insåg jag att jag även var tvungen att kräkas. Vad jag skulle ta mig till då visste jag inte riktigt med tanke på att jag inte vågade flytta mig från toastolen, men jag lyckades på något sätt vrida mig och nå handfatet. Där satt jag med maginnehåll kommandes ut från två håll, och strax efter började jag känna mig bättre. Huggen i magen avtog, illamåendet släppte och svettningarna slutade. Så när det kändes bra städade jag upp i badrummet efter mig, tog med mig en hink och gick och la mig igen. Nästa dag mådde jag kanske inte helt bra, jag var rätt trött och mör, men ändå såpass bra att om jag inte hade vetat om vad som hänt på natten hade jag aldrig trott på mig. Jag har inte haft några änningar sedan dess. Dessutom har svullnaden i händer, fötter och övriga kroppen försvunnit igen, och nu är jag nog bara en vanlig gravidtjockis. Men den natten var jag rädd.
 
Annars på jul har vi umgåtts med familjen och ätit som små galningar. Mina föräldrar är uppvuxna med den skånska gillementaliteten och även om det är trevligt så är det väldigt mycket mat. Vi har även hunnit med att både få och ge julklappar och av maken fick jag den beordrade morgonrocken. Andra julklappar var en eltandborste och massa presentkort på IKEA. Så vi har varit och inventerat lite och funderat på vad vi behöver och vill ha, och nästan allt är bestämt om än inte köpt. Lite sparar vi oss till senare, lite måste vi få undan lite mer kartonger innan vi kan försöka få in nya möbler och lite vill vi tänka på om det verkar vara en bra idé som vi tänker nu.
 
Idag ska vi iväg till en god vän och en av hennes döttrar för att fira nyårsafton. Hennes sambo, som även är min makes största kärlek, är tyvärr tvungen att jobba, men vi ska nog ha trevligt iaf. Vi ska äta smördegsinbakad oxfile och till efterrätt blir det pannacotta med bär. Smaskigt värre. VI ska umgås, kanske spela lite sällskapsspel och bara ha trevligt. Låter som en himla bra plan tycker jag.
 
Nu ska jag skriva en shoppinglista, åka till affären och sedan göra mig iordning för kvällens festligheter. Låter som en bra plan. Hoppas ni får en trevlig nyårsafton så hörs vi igen nästa år. Till dess, ta hand om dig och dina kära.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0